tisdag 5 oktober 2010

Tillbaka

Detta skrev jag på ett annat forum den 28 september: Jag har fått lite att fundera på måste jag säga. I det nya numret avRunners World stod det om skaderisken och vanliga skador bland löpare och vad det beror på. Till en stor del beror belastningsskador på att man ökar träningsdosen för snabbt och för mycket. En lagom ökning är tydligen ca 10 % i veckan.

Jag har ju precis kommit igång med löpning efter min muskelbristning.  Det funkar bra, men jag är väldigt stel i vänster vad (den med bristningen) och den känns inte som innan. Vågar inte ta i för fullt och jag får lätt krampkänning i den. Så här mycket har jag ökat träningsdosen för just löpningen:
Mellan vecka 1 och 2: 77 %
Mellan vecka 2 och 3: 63 %
Ups, kanske dags att tagga ner lite på löpningen och ta annan träning upp till. Jag måste nog tänka om en del...

Detta skrev jag på samma forum den 1 oktober: Jag har ont i knävecket och ner i vä vad. Samma som jag hade muskelbristningen i. Hela vä benet är stelt och min trappträning har jag lagt ner. Vet inte om det beror på mitt gående i trappor i början på veckan, att jag stretchar vaderna mycket efter löpningen och ev. översträckt knät eller på någon form av överbelastning. Googlat på smärtor i knävecket och jag är inte ensam, men det är svårt att få grepp om vad det kan vara. De flesta verkar tro att det är någon form av inflammation eller ev. vätska i knät. Jag ska vart fall prova att smörja med zon och jag har inte tränat alls denna veckan förutom min trappgång måndag och tisdag, då jag fick ihop ca 700 steg.

Det blir vila resten av veckan, så får vi se.

Ja, vila blev det resten av veckan och jag har lagt ner 6VU. Vill absolut INTE riskera någon skada. Jag backar ett steg tillbaka och inser att jag måste öka löpningen mer sakta.

Nu lite positivt:
  1. Jag är bättre i knät.
  2. Tack vare att jag vilade förra veckan så är mina blåsor under fötterna på bättringsvägen.
  3. Jag stod stilla i vikt trots kryssning i helgen.
Jag kommer att ha kvar mitt mål att när jag gått ner 3 kilo beställer jag min Garminklocka och jag kommer att kvar maxtesterna och göra om dem var 6:e vecka.  Kan vara skoj och se om det blir någon förbättring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar